Ostavština

Hawkingova crna rupa na kovanici od 50 penija

Na novčiću, koji je izdala britanska Kraljevska kovnica novca napisano je Hawkingovo ime, na njoj je crtež koncentričnih krugova koji predstavljaju crnu rupu i jedno od najpoznatijih Hawkingovih ostvarenja: jednadžba koja otkriva entropiju crne rupe.
Sci-Tech / Znanost | 13. 03. 2019. u 12:30 Bljesak.info

Ostavština profesora Stephena Hawkinga, teorijskog fizičara i briljantnog znanstvenika, ove će godine, među ostalim biti obilježena izdavanjem kovanice od 50 penija nadahnute njegovim pionirskim radom o crnim rupama, piše BBC.

Profesor Hawking pridružuje se tako elitnoj skupini znanstvenika koja je ranije dobila svoje kovanice. Među njima su Sir Isaac Newton i Charles Darwin.

Fizičar je umro prošle godine krajem ožujka u dobi od 76 godina.

Dizajnerica Edwina Ellis je pojasnila kako je željela "smjestiti veliku crnu rupu na malenu površinu kovanice, priželjkujući pritom da Hawking i dalje razmišlja o problemu." Kazala je i da je željela na novčić pretočiti misao o načinu na koji je veliki um "napravio teške teme pristupačnima, zanimljivima i povezanima", osobito kada je riječ o crnim rupama.

"Velik je privilegij kada se nekoga počasti predstavljanjem njegova djela na kovanici. Vjerujem da bi moj otac bio iznimno zadovoljan što je u ovome slučaju uz bok znanstvenicima poput Newtona i Darwina", kazala je na predstavljanju kovanice u Kraljevskoj kovnici njegova kći Lucy.

Otkriće po kojemu upravo entropija crne rupe ovisi o svojem području jedno je od najznačajnijih Hawkingovih doprinosa znanosti, a u posljednjemu znanstvenom radu slavni je fizičar pokušao odgonetnuti što se događa s informacijom kad objekt padne u crnu rupu.

Rad je dovršio samo nekoliko dana prije smrti, u ožujku prošle godine. U njemu je, zajedno s kolegama pokazao da se neke informacije mogu sačuvati: ako se predmet baci u crnu rupu, trebala bi se promijeniti i njezina temperatura, a time i svojstvo nazvano entropija, mjera unutarnjeg nereda nekog objekta koja se povećava što je objekt topliji.

Spoznaja je dovela do znanstvenog napretka: ako crna rupa može dobiti entropiju izvana, trebala bi biti u stanju i zračiti u svemir. Fenomen crne rupe koja polako gubi energiju naziva se Hawkingovo zračenje, prenosi Hina.