Čeka poruku od 1963. godine

Uništen najpoznatiji teleskop za traženje izvanzemaljaca

Bilo bi grozno da izvanzemaljci baš sad, nakon 57 godina, konačno uzvrate na naš poziv.
Sci-Tech / Svemir | 17. 08. 2020. u 08:18 Bljesak.info

Opservatorij "Arecibo" - ogromni teleskop u PuertoRicu poznat po skeniranju svemira u potrazi za asteroidima i vanzemaljskim životom - prošli tjedan je ugašen nakon nesreće u kojoj su stradali reflektorski tanjuri teleskopa.

U ponedjeljak 10. kolovoza, oko 2.45 po lokalnom vremenu, metalni kabl postrojenja je pukao, provlačeći se kroz dijelove radara i praveći otvor dužine 30 metara, navodi se u priopćenju iz Sveučilišta Centralna Florida.

Kabl je zakačio i nekoliko drugih kablova i platformi koje drže tanjur, zbog čega je na zemlju pao otpad i otežao tehničarima pristup, piše Live Science.

"Imamo tim stručnjaka koji procjenjuje situaciju", naveo je direktor opservatorija Francisco Córdova. "Naš fokus je osiguranje sigurnosti našeg osoblja, zaštita objekata i opreme i vraćanje objekta u pune operacije što prije, tako da može da pomaže znanstvenicima širom svijeta."

"Arecibo" je počeo s radom 1963. godine s dna prirodne jame u Puerto Ricu. U vrijeme kada je završen, bio je najveći svjetski teleskop s jednim tanjurom, i protezao se u prečniku od 305 metara. Iako teleskop možda ne znate po imenu, znate ga po viđenju zahvaljujući filmu iz 1997. godine "Kontakt".

Glavni glumac tog filma je astronom koji radi na "Arecibu", i nada se da će uspostaviti prvi kontakt s izvanzemaljskom inteligencijom.

Iako još uvijek čekamo taj epski SMS od uzvanzemaljaca, "Arecibo" je igrao središnju ulogu u potrazi za izvanzemaljskom inteligencijom (SETI) sedamdesetih godina prošlog stoljeća.

Astronomi su 1974. koristili radio-teleskop za prijenos binarnog koda prema gustom skupu zvezda udaljenom 25.000 svjetlosnih godina, nadajući se da će poruku možda pokupiti druga tehnološki napredna civilizacija, prenosi B92.

Eksperimenti SETI ostali su ključni dio agende opservatorija - a isto tako i planetarne obrane. "Arecibov" planetarni radarski projekt, dio NASA programa za planetarnu obranu, odgovoran je za otkrivanje i proučavanje objekata blizu zemlje, poput asteroida, koji bi mogli predstavljati opasnost za našu planetu.

Taj projekt je zajedno s svim ostalim "Arecibovim" projektima obustavljen zbog oštećenja. Ali "Arecibo" se oporavljao od štete i ranije, uključujući zemljotrese i uragan Mariju, a ova nesreća, nadamo se, neće biti izuzetak. Ipak, bilo bi grozno da izvanzemaljci baš sad konačno uzvrate na naš poziv.