Kvazar ULAS J134208.10+092838.61

Otkriven najudaljeniji dosad poznat objekt u svemiru

Nitko ne zna kako je supermasivna crna rupa, 800 milijuna puta masivnija od Sunca, u novootkrivenom kvazaru mogla nastati u ranom ''djetinjstvu'' svemira, samo 690 milijuna godina nakon velikog praska
Sci-Tech / Svemir | 12. 12. 2017. u 13:31 Bljesak.info

Vodeći znanstveni časopis Nature ovaj je tjedan objavio članak o otkriću najudaljenijeg dosad poznatog objekta u svemiru, kvazara ULAS J134208.10+092838.61.

Astronomi su utvrdili da crveni pomak tog kvazara iznosi čak 7,54 što znači da se, zbog širenja svemira, od nas udaljava s 97% brzine svjetlosti. Iznos tog crvenog pomaka također pokazuje da je svjetlost sa spomenutog kvazara, koju danas opažamo na Zemlji, emitirana prije više od 13 milijardi godina.

Preciznije, emitirana je samo 690 milijuna godina nakon velikog praska. Sam za sebe, taj bi podatak bio puka zanimljivost za knjigu rekorda. No, u kombinaciji s drugim podacima o tom kozmičkom objektu, otvara put prema novim, važnim spoznajama. Konkretno, spomenuti kvazar u svojem središtu ima aktivnu supermasivnu crnu rupu, 800 milijuna puta masivniju od Sunca, piše Bug.hr.

Ideje koje zasad imamo o mogućim mehanizmima nastanka supermasivnih crnih rupa, nisu dovoljne da bismo razumjeli kako je taj kvazar nastao. To je kao da ste utvrdili da je neka osoba narasla do visine dva metra i mase 100 kg, ali samo četiri godine nakon njezinog rođenja.

Što bismo mogli reći kad bismo tako nešto opazili? Ili da stvorenje uopće nije čovjek ili da o razvoju čovjeka nešto bitno ne znamo. No, znanstvenike takve bizarnosti ne bacaju u očaj. Naprotiv, one su im izvor radosti, zato što su pouzdani putokazi prema novim spoznajama.