Crveni planet

Marsotresi traju dulje od potresa i ne možete ih osjetiti

Sci-Tech / Svemir | 04. 10. 2019. u 09:27 Bljesak.info

Mars je možda različitiji od Zemlje no što smo to očekivali. Naime, NASA-ina misija InSight, koja će sljedeći mjesec proslaviti prvu godinu na Marsu, otkrila je potpuno novi svijet na Crvenom planetu.

Otkako je u travnju postavljen prvi seizmometar na tom planetu, znanstvenici su zabilježili više od 100 različitih "događaja", od kojih su 20-ak okarakterizirali kao "marsotrese".

No za razliku od potresa na Zemlji, potresi na Marsu imaju drugačije ishodište i sličniji su potresima na Mjesecu. Za znanstvenike to je znak da je Marsova površina suša i izlomljenija više no što su mislili.

Na Zemlji do potresa dolazi zbog podvlačenja ili sudara tektonskih ploča. Ali na Marsu takve ploče ne postoje, pa znanstvenici nagađaju kako do potresa dolazi zbog hlađenja jezgre samog planeta.

I dok potresi na Zemlji traju samo nekoliko sekundi ili minuta, oni na Mjesecu i Marsu mogu trajati i dulje od sata. Do sad su znanstvenici zabilježili "marsotrese" koji su trajali između 10 i 20 minuta, ali su oni mnogo rjeđi nego potresi na Zemlji.

Potresni valovi odbijaju se od izlomljene površine zbog čega potres traje dulje, pojašnjavaju znanstvenici.

Do sad su znanstvenici mislili kako je površina Marsa slična Zemljinoj, no zabilježeni potresi otkrili su kako je Mars i u unutrašnjosti drugačiji od Zemlje. Koliko je drugačiji još nije poznato jer znanstvenici nisu uspjeli prikupiti dovoljno podataka od zabilježenih potresa, javlja Zimo.

Zanimljivo, potresi na Marsu toliko su blagi da osoba koja stoji na površini Marsa ne bi ni osjetila pomicanje tla. Znanstvenici sa ETH iz Zuricha, koji su napravili seizmometar, morali su pojačati te signale čak 10 milijuna puta kako bi mogli simulirati "marsotres" koji bi bio sličan "zemljotresu".

Znanstvenici se još uvijek nadaju da će instrumenti zabilježiti veliki potres na Marsu koji bi im mogao otkriti više informacija o tome kako Mars zapravo izgleda iznutra. Dok se to ne dogodi, mogu samo analizirati aktualne podatke i čekati.