Svemir

Američki astronomi tvrde da su otkrili prvi planet izvan naše galaksije

Astronomi su pronašli tragove nečega što bi moglo biti otkriće prvog planeta izvan naše galaksije.
Sci-Tech / Svemir | 26. 10. 2021. u 16:16 Bljesak.info

Znanstvenici su dosad u našoj galaksiji, Mliječnoj stazi, pronašli gotovo 5000 egzoplaneta koji se okreću oko drugih zvijezda, no NASA-in teleskop Chandra X-Ray možda je otkrio i prvi planet veličine Saturna u galaksiji Messier 51, udaljenoj 28 milijuna svjetlosnih godina.

Ovo potencijalno otkriće rezultat je promatranja udaljenih zvijezda, koje kad ispred njih prođe planet, bilježe karakterističan pad razine svoje svjetlosti. Takve prolaske planeta mogu otkriti teleskopi, a ista tehnika se dosad koristila na tisućama otkrivenih egzoplaneta u našoj galaksiji.

Za moguće otkriće prvog planeta izvan Mliječne staze zaslužna je dr. Rosanne Di Stefano iz Centra za astrofiziku Harvard-Smithsonian u Cambridgeu u SAD-u, zajedno sa svojim kolegama. Ona i njezin tim zapravo su tražili zatamljenja u sjaju x-zraka koje dolaze iz binarnog sustava koji širi x-zrake i kojeg obično čine neutronska zvijezda ili crna rupa koje iz svoje prateće zvijezde izvlače plin.

Materijal koji se nalazi blizu neutronske zvijezde ili crne rupe postaje superzagrijan te isijava u spektru x-zraka, javlja Zimo.

No, zato što je područje koje proizvodi blještave x-zrake maleno, planet koji prođe ispred tog područja može blokirati većinu ili sve te zrake, što sam prolazak tog planeta ispred takvog svemirskog binarnog sustav čini lakše uočljivim.

Binarni sustav u kojem je otkriven mogući kandidat za planet zove se M51-ULS-1.

Metoda koju smo razvili i primijenili jedina je trenutno upotrebljiva metoda za otkrivanje drugih planetarnih sustava u drugim galaksijama, rekla je di Stefano za BBC i dodala kako je riječ o jedinstvenoj metodi vrlo pogodnoj za otkrivanje planeta upravo oko binarnih sustava.

Binarni sustav u kojem je otkriven potencijalni planet, osim neutronske zvijezde ili crne rupe, ima i zvijezdu čija je masa oko 20 puta veća od mase našeg Sunca. Tranzit u kojem je otkriven potencijalni planet trajao je tri sata, a tijekom njega vidljiva emisija x-zraka smanjena je na nulu. Na temelju te i drugih informacija, astronomi su zaključili da je kandidat za novi pronađeni planet zapravo veličine Saturna te da se okreće oko binarnog sustava na udaljenosti dvostruko većoj od one na kojoj se naš Saturn okreće oko Sunca.

Di Stefano i njezin tim priznaju kako je potrebno prikupiti još više podataka kako bi se njihova interpretacija potvrdila kao otkriće prvog planeta izvan naše galaksije.

Znamo da tvrdimo nešto uzbudljivo i smjelo pa očekujemo da će i drugi astronomi to pažljivo pregledati. Mislimo da imamo jake argumente, kaže koautorica studije Julia Berndtsson sa sveučilišta Princeton u New Jerseyju.