Pan

Otkriven Saturnov satelit neobičnog oblika

Sci-Tech / Flash | 10. 03. 2017. u 12:22 D.K

Najneobičniji mjesec ikada zabilježen u svemiru – Saturnov satelit Pan, koji ima oblik golemog raviola, otkrile su snimke NASA-ine letjelice Cassini, prenose mediji.

NASA-ini stručnjaci navode kako bi fotografije, zabilježene 7. ožujka ove godine tijekom najbližeg prolaska sonde kraj mjeseca, na samo 24.500 km, trebale omogućiti istraživanje njegove geologije i nastanka neobičnog oblika.

Za sada se zna da je Pan jedan od 62 Saturnova identificirana prirodna satelita te da mu je najveći promjer oko 26 kilometara.

Znanstvenici još nemaju odgovor na pitanje zašto ima tako neobičan oblik, no prema nekim hipotezama moguće je da je on posljedica djelovanja radioaktivnih elemenata koje je mjesec nakupio tijekom rane faze svoje formacije.

Takvi topli elementi mogli su ga učiniti rastezljivim. Ako se u to vrijeme jako brzo okretao, mogao se rastegnuti poput 'pizze' koju kuhar oblikuje rotacijom.

Mjesec je prvi snimio Voyager 2 u 1980-ima, međutim, astronomi ga nisu vidjeli na njegovim fotografijama sve do 1990. Više godina kasnije fotografije Cassinija pokazale su da je u Saturnovu A-prstenu očistio pojas širok oko 320 km poznat kao Enckeova pukotina. Ime je dobio po grčkom bogu Panu što na tom jeziku znači 'sve'.

Misija Cassini-Huygens zajednički je projekt NASA-e, ESA-e (European Space Agency) i Talijanske svemirske agencije.