Arheologija

Iznad Mostara otkrivene školjke stare 90 milijuna godina

Sci-Tech / Flash | 13. 06. 2016. u 12:03 R.I.

Jedan posebno vrijedan, atraktivan, i tek rijetkima poznati, prirodni element kojeg posjeduje područje Raške Gore, sjeverni brdsko-planinski dio mostarskog područja, jest paleontološko bogatstvo fosilnih ostataka skriveno unutar također iznimno vrijednih i upečatljivih gotovo snježno-bijelih vapnenaca.

Oni su, navodi arheolog Goran Glamuzina, uslijed svoje kristalaste strukture i izrazito bijele boje već, s pravom, dobili naziv - mramori Raške Gore, ili ponegdje Sirgaški mramori.

Ustvari, navodi Glamuzina, radi se o specifičnom tipu vapnenačkih stijena tzv. rudistnim vapnencima koji su nastali ili se formirali taloženjem i otvrdnjavanjem nekadašnjeg drevnog morskog dna u periodu gornje krede - cenomanu prije više od 90 milijuna godina.

''Upravo, radi toga što je riječ o relativno starim stijenama koje datiraju iz doba dinosaura, time je značajna vrijednost fosila koji se mogu pronaći u ovim stijenama. Kao što samo ime 'rudistni vapnenci' kaže, najveći broj fosila koji su i pridonijeli nazivu ove vrste stijena predstavljaju, čudnovate školjke bizarnog izgleda tzv. rudisti koji su izumrli kad i dinosauri krajem kredne periode'', navodi Glamzuina.

Rudisti predstavljaju gotovo najbrojnije fosile koji se mogu pronaći u Hercegovini, te ih tako s većim brojem dosada poznatih vrsta ima i u ovim mramornim vapnencima Raške Gore.

Glamuzina navodi kako su istraživanjem u ovim rudistnim bijelim vapnencima na nekoliko dijelova Raške Gore otkriveni oblici puževa, te prije nekoliko dana i školjki, za koje se detaljnom komparacijom sa svim dosada u svijetu pronađenim sličnim oblicima fosila, ispostavilo da je riječ o potpuno novim vrstama fosilnih puževa i školjki kakvi do sada u stijenama ove starosti nigdje u svijetu nisu pronađeni.

''Nakon otkrića ovih uistinu svjetski raritetnih fosilnih puževa, najnovijim obilascima i istraživanjima mramornih vapnenaca na dijelu Raške Gore kod sela Podivača, kao gotovo sigurna činjenica pokazalo se to da 'mramori Raške Gore' kriju mnoge endemične i još uvijek neotkrivene vrste morskih fosila iz perioda gornje krede'', naveo je Glamuzina.

Naime, malo pobližim razgledanjem samih vapnenaca Glamuzina je na veliko i pozitivno iznenađenje zamijetio prvo jedan pa potom i još nekoliko, primjeraka prilično velikih okamenjenih školjki iz familije Pectinidae, čiji su predstavnici i današnji živući oblici, kao i fosilni, u svijetu općepoznati po svom isticajnom obliku ljuštura koji se na mnogim mjestima i uzima kao sami simbol školjke među kojima je svakako najpoznatiji logo jedne od najjačih naftnih kompanija u svijetu - Shell-a.

''Pronalasci fosila ovih školjki, tj.vrsta iz ove familije pektinida, najpoznatiji su iz stijena miocenske starosti starih oko 15-20 milijuna godina, tj. znatno mlađim stijenama u odnosu na mramorne vapnence Raške Gore koji su stari između 90 i 100 milijuna godina'', naveo je Glamuzina.

Opširnije...