Dokumentarni film

Pred mnogobrojnom publikom u Zagrebu prikazan dokumentarni film 'Uzdol 41'

Kultura / Flash | 01. 02. 2015. u 17:34 Matej Škarica

Pred mnogobrojnom publikom u Zagrebu je, u dvorani „Vijenac“ Nadbiskupijskog pastoralnog instituta na Kaptolu prikazan dokumentarni film simboličnog naziva 'Uzdol 41'.

U filmu se govori o stradanju i mučeničkoj smrti 41 Hrvata iz ramske župe Uzdol mjeseca rujna 1993. godine. Tada su u jeku bošnjačko-hrvatskog sukoba selo napali pripadnici Armije BiH i „Prozorskog bataljuna“ koji je bio aktivan u Armijskom sklopu, a ponajviše tog 14. rujna 1993., kada se navedeni zločin i dogodio.

U selo su tada s više strana upale muslimanske diverzantske jedinice s ciljem da nanesu štetu i pomutnju u redovima brigade HVO-a „Rama“ te presjeku komunikaciju prometnicom Prozor-Mostar.

Prije Uzdola, a u sklopu šire armijske operacije kodnog naziva „Neretva '93“ nastradali su stanovnici hercegovačkih sela Doljani i Grabovica. Nedugo nakon, i po pitanju Prozor-Rame izdana je zapovjed s vrha o napadu na položaje HVO-a u Rami, točnije na graničnim dijelovima prema Konjicu. U tim napadima asistenciju su pružali elementi „Prozorskog bataljuna“ čiji su pripadnici bili iz okolnih sela. Jedna od s vrha direktiva bila je da se na području Uzdola u kojem su bile smještene i jedinice HVO-a iz brigade „Rama“ u iznenadnom napadu uklone svi koji se nađu na putu, bilo da se radi o vojnicima ili civilima.

Valja napomenuti kako je Uzdol – jedna od najstarijih ramskih župa, nekada bio veliko i živo gorsko mjesto s preko 2.500 žitelja. Danas se taj broj kreće nešto vše od 350, a posljedice raznih ratova osjećaju se sve do danas. Osim u Domovinskom ratu Uzdol i njegova okolica od Komina pa sve do Banjalučice i granice s konjičkom općinom vidjela je mnoštvo nesretnih trenutaka uz zla koje su sa sobom donosile vojske od: četničkih, partizanskih, talijanskih pa sve do posljednjih gore navedenih. Za svima njima ostao je krvav trag i spoznaja da su mirna vremena poprilično varljivo stanje. Neshvatljiva je tako i tužna činjenica da za ovaj zločin do danas nitko nije odgovarao dok se s druge strane hrvatskim vojnicima i časnicima sudi za sve moguća učinjena i neučinjena djela, bilo da su ona stvarna ili konstruirana na različitim sudištima od BiH do inozemstva.

Dokumentarni film mladog autora - scenarista i redatelja Marka Raguža na jedan novi način govori upravo o tom događaju iz Domovinskog rata u BiH. Uz svjedočanstvo svjedoka tog vremena, obitelji žrtava ali i crkvenih vjerodostojnika koji su nadahnutim riječima govorili o uzdolskoj žrtvi, ovaj film uz određene nedostatke (nepostojanje aktera s druge strane i nepojašnjavanje atmosfere tog doba) predstavlja još jedan u nizu radova s namjerom osvjetljavanja novije hrvatske povijesti devedesetih godina prošlog stoljeća.

O filmu su govorili kardinal Vinko Puljić - nadbiskup vrhbosanski, kardinal Josip Bozanić - nadbiskup zagrebački, monsinjor Pavo Jurišić - dekan Katoličkog bogoslovnog fakulteta u Sarajevu i don Miljenko Džalto - uzdolski župnik koji je pozdravio sve okupljene zahvalivši na velikom odazivu i nesebičnim djelima potpore.

Na predstavljanju filma bio je prisutan bivši gradonačelnik Milan Bandić koji je zbog mučnih scena na trenutak morao i napustiti dvoranu, potom predstavnici brojnih braniteljskih uduga iz Savske, skupa s braniteljima iz Prozor-Rame koji su u Zagreb pristigli posebno za ovu prigodu.

Film će vjerojatno biti uskoro prikazan i na HTV-u koji je dan prije napravio i prigodnu najavu.